בעולם העבודה בתקופה הנוכחית, קיימת תופעה אבסורדית: מצד אחד יש דרישה לאייש משרות בארגונים, ומצד שני אלו שמחפשים משרה מרגישים שהם נתקלים בקושי למצוא משרה. נשאלת השאלה: איך זה יכול להיות?!
התשובה: מה שעושה את ההבדל בין אלו שמתקבלים לעבודה לבין אלו שכל הזמן מחפשים עבודה הוא, שיווק עצמי!
התסכול הגדול של מחפשי עבודה חדשה נובע מכך שהם רואים משרה שהתפרסמה. המשרה, לדעתם, הולמת את כישוריהם וניסיונם "פיקס". שולחים קורות חיים ואף אחד לא חוזר אליהם, דממת אלחוט.
מה עליכם לעשות כדי להיות הזוכים המאושרים? ובכן, התשובה היא פשוטה: מארג שלם של פעולות לשיווק עצמי.
כל מי שמעריך עצמו כבעל מקצוע מעולה, מנהל מצטיין, העובד הכי טוב בארגון, הכי מנוסה, הכי משקיע ועוד וחושב שזה מצדיק את העובדה שירצו אותו – טועה! זה יפה וטוב, רק שזה לא מספיק. ללא שיווק עצמי כל היתרונות הנ"ל מתבטלים.
אז מה עושים? מה זה שיווק עצמי לפני קבלה לעבודה?
להלן כמה טיפים איכותיים שיעזרו לכם לשיווק עצמי לפני קבלה לעבודה.
התבוננו פנימה ולא החוצה - נכון שהרבה יותר קל להאשים אחרים: את המדינה, החברה, הבוס הקודם, הבוס הנוכחי, האישה והמשפחה, כולם לא בסדר? ומה איתך? קודם כל בדיקה עצמית, לא להניח שהכל ידוע והכל ברור. המלצתי: להטיל ספק ולבדוק את עצמך. ברור שאם אנחנו עושים כל הזמן אותן פעולות, נגיע לאותן תוצאות.
בצעו נטוורקינג, חבר מביא חבר - מכירים את הביטוי "כשיש קשרים, לא צריך פרוטקציה"? מדינת ישראל מדינה קטנה וכולם מכירים את כולם. ארגונים מעדיפים להקטין סיכונים ולגייס עובדים המוכרים ע"י העובדים בתוך הארגון. היום די קל לייצר רשת קשרים בעיקר באמצעות הרשתות החברתיות.
גייסו ממליצים - אל תעזבו מקום עבודה מבלי שאתם מוודאים שיש מי שיגיד עליכם דברים טובים. מצד שני, אל תמהרו לתת את פרטי הממליצים, שמרו אותם לרגע האחרון.
תפעילו מודיעין - המידע על חברות מאוד זמין. אל תחסכו שום מאמץ, קטן כגדול, כדי לדעת מהו תחום הפעילות של החברה? מהו שוק הפעולה/מתחרים? מיהם האנשים שאיתם תעבדו? מי האנשים שיראיינו אתכם?
כתבו קורות חיים בכתיבה מקצועית שיווקית - לפני שליחת קורות החיים וודאו שאתם משתמשים במסמך ההולם את מעמדכם, את תפקידכם וה ואת המשרה אליה אתם פונים. וודאו שהמסמך מייצג אתכם ויגרום למראיינים לרצות לראות אתכם, שיהיה מסמך מסקרן, מסמך המגלה טפח ומכסה טפחיים.
צרפו מכתב מקדים - זוהי ההזדמנות שלכם לבלוט לעומת קורות חיים אחרים. המכתב המקדים הוא פניה אישית ומנומסת שלכם אל המעסיק הבא במספר משפטים קצרים. ייעודו של המכתב המקדים לקורות חיים הוא לבדל אתכם משאר הפונים, למשוך את עיני הקורא ולגרום לו לקרוא את קורות החיים המצורפים. תוכן המכתב המקדים לקורות החיים אמור ליצור את ההתאמות בין דרישות המשרה לבין תוכן הקורות חיים.
היו פעילים ברשתות חברתיות מקצועיות - רשתות חברתיות מהוות פלטפורמה מצוינת ליצירת קשרים ולפרסום מאמרים שיכולים להבליט את הידע וההתמצאות שלכם בתחום העיסוק. רשתות חברתיות מהוות זירה לאיתור מועמדים מתאימים גם כשלא הכריזו על עצמם כמחפשי עבודה. תרמתם לכלל, עשיתם שיווק עצמי.
צרו בידול אישי - למשרות איכותיות בחברות איכותיות מחפשים אנשים איכותיים. חשיבה מקדימה, הערך המוסף שלי! החלק המהותי באיכות והתאמת המועמד הוא הבידול האישי.
שאלות למחשבה: איך ליצור בידול אישי? מהם הפעולות שעלי לעשות (או שעשיתי) שאחרים לא עושים בד"כ? מדוע דווקא אותי? איך הופכים חסרון ליתרון? (למשל: גיל, חוסר ניסיון). בידול אישי שווה שיווק עצמי.
ציינו את הכישורים המתאימים למשרה - אדם אינו מכונה. עובד ו/או מנהל צריכים להתאים לארגון, האישיות צריכה להתאים לתרבות הארגונית. תנו התייחסות לכישורים במסמך קורות חיים, הכניסו 'נשמה' למסמך קורות חיים. אם הצלחתם להכניס 'נשמה' לקורות חיים, עשיתם שיווק עצמי.
היו אמיתיים - אל תכתבו דברים שברגע האמת לא תדעו או לא תוכלו לגבות אותם. אל תמציאו משרות, תעודות לימודים או כישורים שאינם נכונים. דבר זה יפגום באמינות ובמקצועיות שלכם, ובכך בעצם תשיגו את התוצאה ההפוכה מזאת שאתם מקווים לה. שיווק עצמי משמעותו להיות מחובר לאני שלי - אני משווק את עצמי לעצמי.